Key Account Management (KAM) ger en plattform för att effektivt bygga långsiktig försäljning och lönsamma affärsrelationer med rätt kunder. Efter genomförd KAM-utbildning har deltagaren förmåga att kartlägga vilka kunder som skall prioriteras och hur bearbetningen av kunderna skall se ut.
Som Key Account Manager (KAM) arbetar du med företagets mest betydelsefulla kunder. Hur kan du bibehålla och utveckla nyckelkunderna och samtidigt identifiera de mindre kunder som kan utvecklas till stora? Hur kan du anpassa din säljkommunikation i takt med att marknaden förändras? Vår utbildning ger dig grunderna i systematisk försäljning, nyckelkundsstrategi, segmentering, KAM-ekonomi, förhandlingsteknik– och mycket mer.
Under KAM-utbildningen genomför du ett individuellt projektarbete som kopplar ihop teorierna med det praktiska arbetet i din vardag. Den ger dig förmågan att kartlägga vilka kunder som skall prioriteras och hur du ska bearbeta dem. Du får värdefulla redskap att bygga långsiktiga och lönsamma relationer med rätt kunder.
Under de första dagarna tittar vi på rollen som Key Account Manager/storkundsansvarig och diskuterar bland annat: Vad innebär det egentligen att arbeta med KAM? Vad är skillnaden mellan traditionell försäljning och KAM-försäljning?
Vad är egentligen en nyckelkund? Hur bör du kategorisera kunder? Hur identifierar du dagens och morgondagens nyckelkunder? Framgångsrik KAM-försäljning handlar ofta om långa säljcykler och svåröverskådliga beslutsprocesser. Dessa kan dessutom vara väldigt skiftande i karaktär beroende på vem kunden är. Systematisk försäljning ger en plattform för att effektivt bygga långsiktig försäljning. Rätt nyckelkundsstrategi ger lönsamma affärsrelationer med rätt kunder.
Att ha koll på vilka kunder jag skall prioritera kräver förståelse för ekonomiska samband. Det kräver också svar på frågor som: Hur sätter man pris? Vad är rätt pris? Vilka nyckeltal har du som säljare nytta av i din försäljning och i en kundrelation?
Hur kan du paketera ditt företags erbjudande? Vad innebär egentligen att vara marknadsorienterad? Hur kommunicerar du erbjudandet till kunden? Vi går bland annat igenom:
Allra sist i KAM-utbildningen redovisar du ditt individuella projektarbete – och de andra deltagarna redovisar sina. Ett projektarbete kan till exempel innehålla kundvårdsplan, nyckelkundsanalys eller KAM-plan. Det blir en dag med massor av reflektioner och kunskapsöverföring. Nu har du tillägnat dig förmågan att kartlägga vilka kunder som bör prioriteras och hur du ska bearbeta dem. Och du har fått redskapen att bygga långsiktiga och lönsamma relationer med rätt kunder.
Lämna detta fält tomt.
Klicka på länken för att läsa mer om kursens innehåll och programupplägg.
Auktorisation A - högspänning går igenom de krav som ställs i Elsäkerhetsverkets föreskrifter ELSÄK-FS 2017:4.
Denna utbildning ger kunskaper om gällande författningar avseende allmän behörighet för elinstallationsarbeten.
Utbildningen vänder sig till dig som ska utföra eller planera elektriska arbeten i eller i närheten av elanläggningar inom låg- och högspänning samt har kompetens, yrkeskunnande och erfarenhet för att kunna analysera risker och undvika riskkällor som elektricitet kan medföra under arbetet.