Diplomerad marknadsekonom

Kunskap är kraft. Ta steget och svida om. Nercias utbildning Diplomerad marknadsekonom öppnar dörrar och tar dig till högre höjder. Med en fot i verkligheten och den andra i framtiden. För framåtsträvare som vill vidare. Och för smarta arbetsgivare som vill satsa på sina medarbetare och ta företaget till nästa nivå.

Diplomerad marknadsekonom är utbildningen för dig som är säljare, projektledare, marknadsförare eller egenföretagare – och som vill ta nästa steg. Perfekt om du siktar på en ledande roll inom marknadsföring eller försäljning. Utbildningen pågår under två år vid sidan av ditt ordinarie arbete, med undervisning/föreläsning en eftermiddag/kväll i veckan.

Programinnehåll

Block 1 – Grunderna i marknadsföring

Med en stadig grund blir slutresultatet vassare. I det första blocket får du kunskap om marknadsföringens grunder och ramar, din egen och andra aktörers roller på marknaden och omvärldsfaktorer som påverkar. Slutligen, vilka lagar och regler måste du ha koll på?

Marknadsorientering

Vi börjar med att gå igenom vad marknadsföring egentligen är och vilken roll den fyller i ett företag. Syftet är att skapa en kunskapsgrund inom marknadsföring och ge en inblick i vad du kommer att lära dig under utbildningen.

Marknadsekonomins grunder

Den nationella ekonomin och dess principer bildar ramar för alla marknadsaktörer. För att vässa din egen förmåga som aktör på marknaden är det viktigt att du förstår din roll i helheten.

Omvärldsanalys

I tidigare moment lärde du dig hur dina kunder och konkurrenter sätter ramar för vad som är effektiv marknadsföring. Här vidgas din vy ytterligare. Dina kunder, dina konkurrenter och du själv påverkas av omvärldsfaktorer som vi måste lära oss att förhålla oss till.

Köpbeteenden

En marknad definieras av dess kunder och styrs av deras köpbeteenden. Vi reder ut vilka faktorer som påverkar köp- och beslutsprocesser. Hur ser vägen ut från kontakt till kontrakt? Och varför är processen till ett köpbeslut så olika för olika människor?

Affärsjuridik 1

Marknadsföring styrs av ett rikt förgrenat regelverk som begränsar företagens handlingsfrihet gentemot sina kunder. Som marknadsförare är det inte bara bra att känna till dessa regler, det är din skyldighet. Ditt företag kan straffas om du bryter mot dem. Här får du inblick i bland annat avtalslagen (AvtL), köplagen (KL) och konsumentköplagen (KKL).

Block 2 – Affären i fokus

Block två fokuserar på affären. Kort sagt, hur tjänar företaget pengar? Vi pratar affärsstrategiska mål, ekonomi, konkurrens, lönsamhet, marknadsföringslagen och vikten av att vårda sitt varumärke. Sist men inte minst, vad gör en bra ledare och en framgångsrik organisation?

Affärsstrategisk organisation
Affärsstrategin är företagets tolkning av marknadskraven och de mål man har ställt upp för sitt eget agerande på marknaden. Ordning, struktur och överblick hjälper organisationen att hitta rätt, samt att sätta huvudmål och delmål.

Affärsekonomi
Ibland liknas marknadsföring vid företagets andningsorgan; det som drar in syre till företagskroppen. Ekonomifunktionen kan ses som företagets hjärta, som syresätter blodet och ger kraft åt musklerna. Den ekonomiska rapporteringen blir måttstock på företagets hälsa och styrka. Här pratar vi om hur resultat- och balansräkning kan användas som verktyg och vilka nyckeltal du bör ha koll på.

Affärsutveckling och konkurrensstrategi
Marknadsföring syftar till att nå bestämda affärsmål. Det gäller att utveckla effektiva metoder för att nå målen i konkurrens med andra. Segmentering och positionering är en viktig grund för konkurrensstrategi. I detta moment får du lära dig om modeller för tillväxt och hur marknadsplanen kan användas som verktyg.

Lönsamhetsbedömning
”Det är inte arbetsgivaren som betalar lönerna – det är produkten.” (Henry Ford) För att ett företag ska överleva och växa måste det vara lönsamt. Att förstå kalkyleringens grunder, kostnadsbestämning samt produkt- och investeringskalkylering är nödvändigt för alla som driver företag och gör affärer.

Affärsjuridik 2
Alla som jobbar med någon form av marknadsföring bör ha inblick i marknadsföringslagen (MFL). Vi berör även lagen om namn och bild i reklam och immaterialrättsliga lagar, när det gäller exempelvis varumärken och patent.

Varumärkesstrategi
”Den dörr som leder in mot marknaden är märkt konkurrenskraft. Den nyckel som används för att låsa upp dörren heter varumärke.” (Luciano Benetton) Varumärket har en dubbel funktion – som identitet och som sammanbindare. Här får du lära dig vikten av att vårda varumärkesvärdet, ”brand management”.

Organisationsutveckling och ledarskap
Vad kännetecknar en bra ledare och hur kan man skapa förutsättningar för en fungerande organisation? Olika faktorer påverkar valet av organisationsform samt hur motivation och kompetens blir verktyg för personalutveckling. Vi kommer även in på gruppdynamik, projektmetodik och andra styrmedel i organisationer.

Block 3 – Sälj och kommunikation

Block två fokuserar på affären. Kort sagt, hur tjänar företaget pengar? Vi pratar affärsstrategiska mål, ekonomi, konkurrens, lönsamhet, marknadsföringslagen och vikten av att vårda sitt varumärke. Sist men inte minst, vad gör en bra ledare och en framgångsrik organisation?

Säljtaktik
Marknadsföring och försäljning har samma mål: att skapa mer affärer. Hur effektiviserar du ditt personliga säljarbete? Hur identifierar och underhåller du dina nyckelkunder? Företagstillväxt förutsätter att du hittar rätt vägar till effektiv försäljning i kombination med andra marknadsåtgärder.

Marknadskommunikation och kampanjplanering
Taktisk marknadsföring utgår från företagets tillväxtmöjligheter på kort sikt, då kapaciteten i form av resurser och personal är given. Med vilka åtgärder utnyttjar du kapaciteten bäst? Du får verktygen för att strukturera företagets marknadskommunikation samt utforma kampanjer och andra taktiska marknadsföringsåtgärder.

Marknadsanalys
Kursmomentet leder dig genom marknadsundersökningsprocessens alla delar, från den inledande problemanalysen, metodval, urval och datainsamling – till analys, tolkning och slutligen presentation av resultaten.

Digital marknadsföring och e-handel
Här behandlar vi marknadsföring på olika digitala plattformar. Var hittar vi våra kunder i den digitala världen? Hur analyserar och använder vi oss av data vi samlar in? Vi går igenom det senaste inom verktyg, teknik och metodik som syftar till att effektivisera företagets marknadsföring och bygga varumärken i den digitala världen.

Internationella affärer
Vad är det för skillnad att göra affärer med andra länder jämfört med inrikes? Vad har internationella affärskulturer för betydelse? Vi fördjupar våra kunskaper om import, export och utlandsetablering samt belyser skäl för att bredda affärsverksamheten geografiskt, men även risker med en internationell handel.

Affärsjuridik 3
Vad händer om ett företag tappar fokus och börjar se till sina egna intressen på bekostnad av sina kunder? Eller om man exempelvis försöker få monopol på en marknad? Det här momentet handlar om de lagar som reglerar konkurrensen på marknaden.

Service och relationsmarknadsföring
Detta moment ger dig en djupare kunskap om begrepp och metoder för servicemarknadsföring samt hur du kan arbeta med kundtillfredsställelse och kvalitetsutveckling som konkurrensmedel. Du får med dig perspektivet hur nöjda kunder bildar underlag för framgångsrik marknadsföring.

Block 4 – Examensarbete

Äntligen, upp till bevis! I detta fjärde och sista block får du använda dina kunskaper i praktiken. Examensarbetet består av en marknadsföringsuppgift i ett verkligt företag. Det blir lärorikt, spännande, roligt – vi lovar! Och inte nog med det, du får en bra referens som lyfter karriären.

Examensarbete
Hela det sista och avslutande blocket i utbildningen utgörs av ett examensarbete, där du tillsammans med 2–3 kurskamrater genomför en marknadsföringsuppgift i ett verkligt företag. Det är ett omfattande arbete – men självklart också lärorikt, spännande och roligt.

Det övergripande syftet med examensarbetet är att ge dig möjlighet att testa dina kunskaper, men även att öva på att strukturera, underbygga och presentera ett kvalificerat beslutsunderlag för en ledningsgrupp. Det är nu du får bevisa för dig själv och omvärlden vad du har lärt dig under din utbildning.

För de flesta är detta det stoltaste ögonblicket i hela utbildningen. Många brukar dessutom, med all rätt, använda examensarbetet som ett referensobjekt i sitt cv.

Utbildningsinformation

Omfattning

4 terminer med undervisning en eftermiddag/kväll i veckan.

Nästa utbildningsstart

20 januari 2025

Pris

43 500 kr exkl. moms per termin (fyra terminer).
Avgift för litteratur tillkommer med ca 2.500 kr exkl. moms per termin

Anmäl ditt intresse!

Fyll i formuläret så skickar vi mer information om utbildningen



    ”Med större kunskap kom ökat självförtroende”

    ”Med större kunskap kom ökat självförtroende”

    Emilie Wiklander hade läst ekonomi på universitetsnivå och jobbat flera år i både service- och mediebranschen när hon kom till Örebro Hockey som eventansvarig.

    – Jag fick ett stort sug efter att lära mig mer, och utbildningen till Diplomerad Marknadsekonom passade mig perfekt. Jag kunde koncentrera mig på det jag var intresserad av – marknadsföring, kommunikation och varumärkesarbete – och fick använda mina kunskaper direkt i jobbet. Alla som föreläste hade själva varit verksamma som företagsledare eller marknadschefer. Och att kombinera jobbet med studierna fungerade himla bra. Är man det minsta sugen på att utbilda sig så ska man göra det. Ta chansen! Och bestäm dig för att se saker långsiktigt – det har varit nyckeln till framgång för mig. Våga drömma stort och våga sikta högt.

    • Emilie Wiklander, tidigare marknadschef på Örebro Hockey, tycker att hon fortfarande har stor nytta av utbildningen. ”Den har gett mig större kunskap och med det ett ökat självförtroende – nu vågar jag lita ännu mer på min magkänsla.”

    ”Bredden på utbildningen gjorde den extra bra”

    ”Bredden på utbildningen gjorde den extra bra”

    – När jag valde att påbörja utbildningen Diplomerad Marknadsekonom kombinerade jag livet som fotbollsproffs i ÖSK med att jobba som fastighetsmäklare, och jag ville bredda min kompetens. Jag som hade pluggat lite ekonomi, juridik och mäkleri fick nu större insikter i vad teorin innebar i praktiken. Allt vi lärde oss var förankrat i verkligheten och byggde på verkliga case. Det var genomgående hög nivå på alla lärare och gästföreläsare, men jag lärde mig också mycket av mina studiekamrater. Vårt examensarbete utgick från hur ÖSK Fotboll skulle kunna utöka sitt nätverk och utveckla arbetet med sponsring. Ganska snart efter att vi färdigställt vårt arbete fick föreningen ny klubbchef och vd och han hänvisade flera gånger till vad vi hade kommit fram till.

    • ”Det viktigaste jag har med mig från utbildningen är att se verksamheter utifrån ett helhetsperspektiv.” – Magnus Wikström.