Eriks CV – en provkarta på alla möjligheter

Han har en gedigen bakgrund som delägare, vd och projektledare på reklambyråer. Den senaste tiden har han testat den andra sidan som marknads- och försäljningschef. Det finns alltså massor av kunskaper som Erik Stenbeck kan förmedla – men lika viktigt är kul på jobbet-faktorn. – Marknadskommunikation är världens roligaste jobb! Det ger mig glädje och energi, det vill jag också dela med mig av.

diplomerad marknadsekonom

I sommar har energin tagit sig andra uttryck. I skarven mellan två jobb passade Erik på att göra en total make over av delar av villan, bland annat sovrummet. Men så är han också utbildad byggnadsingenjör, även om han aldrig gick den vägen. Det första jobbet efter utbildningen var som säljare på Arla Foods.

– Min arkitektlärare suckade och sa: ”jaja, någon ska göra det också”, skrattar Erik.

Drömmen var dock inte uppfylld som säljare. På kvällstid studerade Erik till diplomerad marknadsekonom. Vill man veta vad en sådan utbildning kan leda till, så är Eriks CV en intressant provkarta.

– Först var jag några år på Procordias marknadsavdelning, men när de flyttade till Eslöv ville jag inte följa med. I början av 90-talet började jag som projektledare på reklambyrån NPP i Örebro och några år senare blev jag delägare.

Bytte sida

NPP-perioden skulle kunna ta mycket stor plats, men låt oss nöja oss med att storslagna planer på expansion både slog in och nödlandade. Allt gav värdefull erfarenhet. Därefter följde några år som vd på reklambyrån Lebowski, innan Erik ville testa ”den andra sidan” och blev kommunikations- och marknadschef på EEL med varumärken som Elon och Elkedjan.

Riktigt sugen

Nu skriver vi hösten 2018 och Erik har precis slutat det fasta jobbet efter en omorganisation. Han har skakat liv i det egna konsultföretaget Kategorator – affärsidén är att jobba som inhyrd konsult inom varumärkes- och kommunikationsstrategi – och han har samtidigt fått möjligheten att jobba för Nercia igen.

– Under många år var jag konsult hos Nercia i ämnet varumärkesstrategi, men det gick inte att kombinera med jobbet på EEL. Nu är jag riktigt sugen på att komma igång igen. Jag gick ju själv en gång i tiden en tvåårig utbildning för att bli marknadsekonom och sedan en halvårig utbildning inom Strategic Brand Management.

– Jag känner igen mig i deltagarnas entusiasm och positiva driv, de är väldigt motiverade. Dessutom är det belönande att möta dem flera år senare, när de tagit nya kliv i karriären.

Kursen betalar sig

Med sin gedigna bakgrund kommer Erik att fylla ämnet kampanjplanering – allt från att identifiera målgrupp och analysera medieval till prisstrategi och tilltal – med en massa konkreta exempel. Samt en rejäl dos tips från en person som gjort resan som deltagarna själva drömmer om att göra. Erik är långt ifrån ensam om det – samtliga utbildare är handplockade och experter inom sina respektive ämnesområden – och är rejält taggad.

– Jag kommer ihåg tiden när jag gick utbildningen. Man får offra lite fritid, men det betalade sig många gånger om!

Ta chansen du med!

Vill du göra karriär inom försäljning och marknadsföring är vår utbildning till Diplomerad marknadsekonom ett givet val.

Det är en bred utbildning som ger många och helt nya spännande jobbmöjligheter. Du lotsas fram av våra utbildare, alla experter inom sitt ämnesområde, och dina kurskamrater förstärker ditt nätverk med värdefulla kontakter.

Ge dig själv chansen att förverkliga dig själv! Utbildningen startar den 22 oktober.

Namn: Erik Stenbeck

Ålder: 49 år

Jobb: Konsult i eget bolag

Familj: Sambo samt två barn och två bonusbarn

Bor: Villa i Adolfsberg utanför Örebro

Bakgrund: Projektledare, delägare och vd på reklambyråer. Kommunikations- och marknadschef på EEL med ansvar för varumärkena Elon och Elkedjan.

Uppdrag för Nercia: Ska hålla i avsnittet om kampanjplanering med tillhörande projektarbete på det tvååriga diplomprogrammet för marknadsekonomer.