”Jag ville skapa den bästa hockeyupplevelsen i Sverige”
Redan när Emilie Wiklander började sin utbildning på Nercia ville hon utveckla hockeyarenan i Örebro. Examensarbetet handlade om att hitta ett nytt arenakoncept där mat och dryck kunde bli en viktig del. Det – och fortsatt jobb – har gett utdelning. Nyligen blev hon nominerad som Årets örebroare för sina insatser i att ”skapa den bästa hockeyupplevelsen i Sverige”.
Som marknadschef på Örebro Hockey har Emilie fortsatt att utveckla arenan och hockeylagets hemmamatcher som event där ljus, ljud, mat, dryck, underhållning och bemötande är lika viktigt som själva matcherna.
Emilie Wiklander hade läst ekonomi på universitetsnivå och jobbat flera år i både service- och mediebranschen när hon kom till Örebro Hockey som eventansvarig.
”Jag fick ett stort sug efter att lära mig mer, och utbildningen till Diplomerad Marknadsekonom passade mig perfekt. Jag kunde koncentrera mig på det jag var intresserad av – marknadsföring, kommunikation och varumärkesarbete – och fick använda mina kunskaper direkt i jobbet. De flesta som föreläste hade själva varit verksamma som företagsledare eller marknadschefer. Och att kombinera jobbet med studierna fungerade himla bra.”
Som marknadschef på Örebro Hockey har Emilie fortsatt att utveckla arenan och hockeylagets hemmamatcher som event där ljus, ljud, mat, dryck, underhållning och bemötande är lika viktigt som själva matcherna. Att jobba med nya målgrupper för att kunna fylla arenan har också varit en viktig del.
”Vi har fört in ett nytt tankesätt och satt Örebro på hockeykartan i Sverige. Jag tror att det var därför jag blev nominerad.”
Emilie tycker att hon fortfarande har stor nytta av utbildningen.
”Den har gett mig större kunskap och med det ett ökat självförtroende – nu vågar jag lita ännu mer på min magkänsla. Och jag har fått massor av nya kontakter. Flera av dem som gick i min klass har jag gjort affärer med eller utvecklat framgångsrika samarbeten med.”
Hennes och Örebro Hockeys arbete nu handlar mycket om att fortsätta utveckla arrangemangen. Målet är att vara ledande i Sverige och gärna också i hela Europa. Det kräver en hel del, och Emilie vet värdet av att fylla på med inspiration och nya kunskaper.
”Jag vill hela tiden lära mig mer och varje dag gäller det att göra företagets omvärldsanalys. Att ständigt orka förnya och förbättra är A och O i den konkurrenssatta världen vi lever i. Är man det minsta sugen på att utbilda sig så ska man göra det. Ta chansen! Och bestäm dig för att se saker långsiktigt – det har varit nyckeln till framgång för mig. Våga drömma stort och våga sikta högt. Var inte rädd för att inte nå hela vägen fram – halvvägs räcker också långt.”
Fakta Diplomerad marknadsekonom
Innehåll: Utbildningen ger dig en unik möjlighet att skapa ett nätverk som du kommer att ha glädje av under lång tid, både affärsmässigt och privat. Att läsa till marknadsekonom på Nercia är inte bara berikande för ditt yrkesliv, det är fantastiskt roligt också.
Målgrupp: Jobbar du exempelvis som säljare, projektledare, marknadsförare eller egenföretagare och känner dig redo att ta ett ytterligare steg i karriären? Då är utbildningen perfekt för dig.
Omfattning: Utbildningen pågår under 2 år.
Plats: Nercias utbildningslokaler i Örebro.