Skyddsombud, arbetsmiljöombud och chef – Sök stöd och lär tillsammans
4 april, 2023
Som godkända utbildningsanordnare kan vi nu erbjuda chefer och arbetsmiljö- eller skyddsombud relevanta arbetsmiljöutbildningar med möjlighet att erhålla ekonomiskt stöd för utbildningens kostnad. Stödet gäller för företag och organisationer inom den privata sektorn som har tecknat kollektivavtal och Trygghetsförsäkring vid arbetsskada för sina anställda. Vi som utbildningsanordnare stöds av arbetsmarknadens parter Svenskt Näringsliv, LO och PTK.
För vilka arbetsmiljöutbildningar kan man få ekonomiskt stöd? Till exempel vidareutbildning för arbetsmiljö¬ombud, skydds¬ombud och chef. För chefer kan stöd även lämnas för grundutbildning inom arbetsmiljö, till exempel BAM eller motsvarande. Stödet är en delfinansiering av utbildningskostnaden och gäller för utbildningar som genomförs efter den 1 januari 2021.
Våra utbildningar som ger stöd:
- Förebygga hot och våld på jobbet
- SAM i praktiken
- Samverkan och förändringsarbete – påbyggnadsutbildning
- Arbetsmiljö för chefer – att planera och leda arbetsmiljöarbetet
- Riskbedömning
- Kemiska hälsorisker
- Arbetslivsinriktad rehabilitering
- Skiftarbete och hälsa
- Friskfaktorer i arbetslivet
- Hälsofrämjande ledarskap
- Krishantering – avlastningssamtal
- Öppet kontor – om att inreda och arbeta tillsammans
- Utveckla arbetsklimatet – handledarutbildning för chefer och arbetsledare
- Säkerhetskultur
- Vidareutbildning för skyddsombud/arbetsmiljöombud (regionala och huvudskyddsombud)
- Fysiska och psykiska belastningsfaktorer
- Hot och våld i arbetslivet
- Chefens arbetsmiljöansvar
- Organisatorisk och social arbetsmiljö
- Riskbruk i arbetslivet
- Repetition av arbetsmiljöutbildning på grundläggande nivå räknas som en vidareutbildning
Omfattning
Arbetsmiljöutbildningens omfattning ska motsvara minst en endagars, lärarledd utbildning. Med chef avses den person som i sin roll både har personalansvar och delegerade arbetsmiljöuppgifter.
Från ansökan till utbetalning
Processen från ansökan till utbetalning av stödet påbörjas med att man som företag ansöker fyra månader innan utbildningen fram till senast fyra månader efter utbildningen börjat. Arbetsgivaren kan ansöka digitalt.
Varför får man stöd för arbetsmiljöutbildningar?
Arbetsmarknadens parter vill skapa förutsättningar för en gemensam kunskapsbas på arbetsplatsen för det förebyggande arbetsmiljöarbetet. Det synsättet bygger vidare på den tidigare satsningen på arbetsmiljöutbildning som gjordes 2016–2018 och var mycket efterfrågad.
Villkor
Vill du läsa de fullständiga villkoren för stöd av arbetsmiljöutbildningar? Läs mer på Afa Försäkring här.