För att hålla ihop projektet, respektera tids- och budgetramar samt uppnå affärsmålen krävs tillgång till effektiva verktyg för att analysera, planera och styra processen.
Projektledarutbildning
Syftet med utbildningen är att erbjuda deltagaren en aktuell och meriterande projektledarutbildning. Omfattningen av utbildningen är uppdelat mellan ledarskap och projektkunskap, så att deltagaren med gott självförtroende kan axla projektledarrollen vid utbildningens slut. Utbildningen är förberedande för certifiering som projektledare (IPMA-certifiering).
Programinnehåll
Dag 1 Ledarskap
- Dagens fokus: lära känna varandra
- Att leda (olika) människor
- Ledarrollens funktion
- Viktiga ledaregenskaper?
- Självkännedom om dina styrkor och svagheter
- Känsla av sammanhang – skapa goda arbetsklimat
- Förändringar och stress
- Verktyg för bättre kommunikation/samtal
- Coachande förhållningssätt
Dag 2 Projektkunskap
Projektet som arbetsform
- När ska projekt användas?
- Framgångsfaktorer – Styrkor och svagheter
Projektorganisation
- Roller och intressenter
- Ansvar och befogenheter
Dag 3 Planering
I avsnittet planering får deltagaren användbara verktyg för effektiv planering. Vi utgår från projektmålen och tränar hur man bryter ned dessa till en Work Breakdown Structure, utifrån vilken man sedan gör träffsäkra bedömningar av tid, kostnad och risker. Resultatet är en realistisk och allmänt accepterad projektplan.
Projektmodell, metodik
- Förstudie, förprojekt
- Projektets faser
- Beslutspunkter, milstolpar
Projektplanering
- Planeringsförutsättning
- Analys av projektbeställning
- Projektbeskrivning
- Målformulering
Tidsplanering
- Organisera arbetets ordningsföljd
- Nätverksplanering
- CPM (Critical path method)
Dag 4 Projektekonomi
För att kunna driva projekt framgångsrikt krävs att projektarbetet har dubbel inriktning – dels måste man genomföra projektets planerade aktiviteter, dels måste man ägna tid och energi åt att identifiera och avvärja de risker som kan utgöra hot mot projektet.
Projektplanering
- Projektnedbrytning, WBS
- Nätverksdiagram, PERT
- Tidsplan, GANTT
Projektbudgetering
- Tid eller pengar – hur prioriterar vi?
- Förutsättningar för en realistisk budget
Riskanalys
- Riskhantering
- Risk plan
- Riskregister
Dag 5 Genomförande
Den avslutande dagen knyter vi ihop utbildningen av hur ett projekt struktureras och genomförs från förstudie till avslut. Deltagaren får även med sig en checklista (dokument) för hur man avslutar/överlämnar ett projekt.
- Projektets genomförande
- Uppföljning av tid, kostnad och kvalité
- Analysera och hantera ändringar
Projektets överlämning
- Avslut och utvärdering
Dag 6 Ledarskap
- Teori om ledarskap: FIRO
- Gruppens faser av utveckling
- Situations anpassat ledarskap
- Test: Din naturliga ledarstil?
- Medarbetarkompetens – ledarstilar
- Kommunikation och konflikthantering
- Säker som samtalsledare
- Samtals-processen med öppna kraftfulla frågor