Diplomerad marknadsekonom
Kunskap är kraft. Ta steget och svida om. Nercias utbildning Diplomerad marknadsekonom öppnar dörrar och tar dig till högre höjder. Med en fot i verkligheten och den andra i framtiden. För framåtsträvare som vill vidare. Och för smarta arbetsgivare som vill satsa på sina medarbetare och ta företaget till nästa nivå.
Diplomerad marknadsekonom är utbildningen för dig som är säljare, projektledare, marknadsförare eller egenföretagare – och som vill ta nästa steg. Perfekt om du siktar på en ledande roll inom marknadsföring eller försäljning. Utbildningen pågår under två år vid sidan av ditt ordinarie arbete, med undervisning/föreläsning en eftermiddag/kväll i veckan.
Programinnehåll
Block 1 – Grunderna i marknadsföring
Med en stadig grund blir slutresultatet vassare. I det första blocket får du kunskap om marknadsföringens grunder och ramar, din egen och andra aktörers roller på marknaden och omvärldsfaktorer som påverkar. Slutligen, vilka lagar och regler måste du ha koll på?
Block 2 – Affären i fokus
Block två fokuserar på affären. Kort sagt, hur tjänar företaget pengar? Vi pratar affärsstrategiska mål, ekonomi, konkurrens, lönsamhet, marknadsföringslagen och vikten av att vårda sitt varumärke. Sist men inte minst, vad gör en bra ledare och en framgångsrik organisation?
Block 3 – Sälj och kommunikation
Block två fokuserar på affären. Kort sagt, hur tjänar företaget pengar? Vi pratar affärsstrategiska mål, ekonomi, konkurrens, lönsamhet, marknadsföringslagen och vikten av att vårda sitt varumärke. Sist men inte minst, vad gör en bra ledare och en framgångsrik organisation?
Block 4 – Examensarbete
Äntligen, upp till bevis! I detta fjärde och sista block får du använda dina kunskaper i praktiken. Examensarbetet består av en marknadsföringsuppgift i ett verkligt företag. Det blir lärorikt, spännande, roligt – vi lovar! Och inte nog med det, du får en bra referens som lyfter karriären.
”Med större kunskap kom ökat självförtroende”
”Med större kunskap kom ökat självförtroende”
Emilie Wiklander hade läst ekonomi på universitetsnivå och jobbat flera år i både service- och mediebranschen när hon kom till Örebro Hockey som eventansvarig.
– Jag fick ett stort sug efter att lära mig mer, och utbildningen till Diplomerad Marknadsekonom passade mig perfekt. Jag kunde koncentrera mig på det jag var intresserad av – marknadsföring, kommunikation och varumärkesarbete – och fick använda mina kunskaper direkt i jobbet. Alla som föreläste hade själva varit verksamma som företagsledare eller marknadschefer. Och att kombinera jobbet med studierna fungerade himla bra. Är man det minsta sugen på att utbilda sig så ska man göra det. Ta chansen! Och bestäm dig för att se saker långsiktigt – det har varit nyckeln till framgång för mig. Våga drömma stort och våga sikta högt.
”Bredden på utbildningen gjorde den extra bra”
”Bredden på utbildningen gjorde den extra bra”
– När jag valde att påbörja utbildningen Diplomerad Marknadsekonom kombinerade jag livet som fotbollsproffs i ÖSK med att jobba som fastighetsmäklare, och jag ville bredda min kompetens. Jag som hade pluggat lite ekonomi, juridik och mäkleri fick nu större insikter i vad teorin innebar i praktiken. Allt vi lärde oss var förankrat i verkligheten och byggde på verkliga case. Det var genomgående hög nivå på alla lärare och gästföreläsare, men jag lärde mig också mycket av mina studiekamrater. Vårt examensarbete utgick från hur ÖSK Fotboll skulle kunna utöka sitt nätverk och utveckla arbetet med sponsring. Ganska snart efter att vi färdigställt vårt arbete fick föreningen ny klubbchef och vd och han hänvisade flera gånger till vad vi hade kommit fram till.