Om APL för dig som företagare

APL (Arbetsplatsförlagt Lärande)  är en ovärderlig möjlighet att forma framtidens arbetskraft genom att erbjuda studerande en praktisk inblick i arbetslivet. Upptäck fördelarna med att engagera er i APL och bli en del av utbildningens framtid samtidigt som ni stärker er egen arbetskraft och skapar en meningsfull påverkan på samhället.

Om APL för dig som företagare

Om APL för dig som företagare

APL (Arbetsplatsförlagt Lärande) är en ovärderlig möjlighet att forma framtidens arbetskraft genom att erbjuda studerande en praktisk inblick i arbetslivet. Upptäck fördelarna med att engagera er i APL och bli en del av utbildningens framtid samtidigt som ni stärker er egen arbetskraft och skapar en meningsfull påverkan på samhället.

Öppna dörren till framtidens medarbetare genom APL

I våra yrkesutbildningar omfattar minst 15% av utbildningstiden APL (Arbetsplatsförlagt Lärande) för våra elever. Antal dagar av APL kan variera beroende på vilken utbildning eleven går och inom vilken bransch. Målet med APL är att eleverna ska få erfarenhet av branschen, knyta kontakter och förbereda sig på det stundade arbetslivet som kommer efter avslutad utbildning.

För dig som företagare kan APL vara en givande tid och en chans att hitta framtida kompetens och arbetskraft. Ni kan också få vara med och motivera, lära och inspirerar eleverna till att arbeta med det valda yrket. APL är oftast en av de stora faktorerna till att våra elever får jobb efter avslutad utbildning.

Vi har eleverna, nu söker vi bara företag som vill inspirera och lära dom mer om branschen!

APL är en del av yrkesutbildningen och är avgörande för att eleverna ska bli redo för deras yrke. De får möjlighet att utveckla deras yrkeskunskaper och yrkesidentitet och får en bra bild på hur ”verkligheten” ser ut ute på arbetsplatsen.

Vanliga frågor om APL

APL står för Arbetsplatsförlagt lärande och är en form av praktik inom skolans ramverk. APL är vanligt inom yrkesutbildningar och syftar till att ge elever möjlighet att tillämpa och fördjupa sina kunskaper i en verklig arbetsmiljö. Det är ett sätt att koppla teori och praktik, och det genomförs oftast i samarbete mellan skolor och företag. Företagen får möjlighet att bidra till utbildningen av framtida yrkesverksamma och hitta potentiella talanger för sina organisationer.

Det finns flera bra anledningar till att du som företagare borde ta emot APL-elever på din arbetsplats. Bland annat är det en möjlighet för er som företag att hitta potentiella framtida medarbetare som ni vet, besitter grundkunskaperna för arbetet efter en APL-period på företaget. Att ta emot elever som utbildar sig i detta nu, ger också er insikt i ny kunskap och perspektiv, vad som trender nu inom branschen osv. Genom att ta emot APL-elever bidrar företaget också aktivt till utbildningssystemet och hjälper till att forma nästa generation yrkesverksamma. Detta kan skapa en positiv bild av företaget och öka dess sociala ansvarstagande. Genom att delta i utbildningen som företagare och stödja elevernas utveckling skapar företaget även en positiv arbetsplatskultur. Det kan öka engagemanget och motivationen hos befintliga anställda och bidra till en positiv ryktebyggnad.

Möjligheten att ta emot olika elever på APL beror på utbildningen och företagets behov. På Nercia har vi utbildningar på yrkeshögskolan, yrkesvux och arbetsmarknadsutbildningar genom Arbetsförmedlingen. Du som företagare har möjlighet att ta emot elever från alla våra utbildningar och utbildningsnivåer.

När ett företag tar emot elever för Arbetsplatsförlagt lärande (APL) förväntas det att skapa en givande och lärorik miljö för eleverna. Företaget förväntas erbjuda handledning och utbildning för eleverna. Det innebär att ge dem möjlighet att tillämpa sina teoretiska kunskaper i praktiken och stödja deras yrkesmässiga utveckling. Eleverna förväntas ha möjlighet att lära av sina arbetsuppgifter och ställa frågor för att förstå hur teori tillämpas i praktiken. Företaget bör vara berett att svara på frågor och ge förklaringar vid behov. Företaget förväntas också samarbeta med skolan eller utbildningsinstitutionen för att säkerställa att eleverna får stöd och att deras APL-upplevelse är en integrerad del av deras utbildning. Innan planerad APL går man igenom förväntningar och gör en plan för den kommande APL-perioden.

APL kan vara ett bra sätt att ta emot elever som studerar till det yrke som ert företag är verksamma inom. Eleverna har grundkunskaperna om yrket och det finns möjlighet för er som företag att kunna hitta potentiella framtida medarbetare. Ni har också möjlighet att vara en del av utbildningen och ge input på hur utbildningen ser ut och därmed skapa ännu bättre förutsättningar för att eleverna efter avslutad utbildning är anställningsbara. APL skapar också ett bra kontaktnätverk för er som företagare, dels med eleverna och med oss som utbildare samt andra företag som också tar emot APL-elever.

Du som företagare får ingen ersättning när du tar emot APL-elever. Men, om APL-elever integreras på ett effektivt sätt och får adekvat handledning, kan de bidra till företagets produktivitet genom att utföra arbetsuppgifter och projekt. Även om de är i utbildningssyfte, kan de underlättas för arbetsgivaren och stödja befintlig personal, vilket kan översättas till ekonomiska fördelar. Att vara engagerat i APL och investera i utbildningssamhället kan ge företaget ett positivt varumärke. Ett företag som uppfattas som ansvarsfullt och engagerat i utbildning kan dra nytta av detta genom att attrahera kvalificerade och motiverade individer när de söker anställning.

Om du och ditt företag är intresserade av att ta emot APL-elev/elever, kontaktar du den utbildningsansvarige som finns på din verksamma ort. Här hittar du alla våra utbildningsansvariga!

Det går att anpassa APL efter företagets behov och i samverkan med Nercia och eleven. Till exempel kan man anpassa mål och förväntningar, sätt att handleda, vilka arbetsuppgifter, projekt och uppgifter som ska utföras under perioden. I en individuell plan för elevens APL, kan man ta fram till ett upplägg som passar alla inblandade.